W zależności od tego, czy te sceny z przeszłości są scenami obszernymi, czy też nie, możesz zastosować dwa zabiegi:
1) dla scen krótkich/migawek bez dialogów możesz zastosować przebitki, co wygląda tak jak poniżej:
Cytuj:
SCENA 1. WN. MIESZKANIE – DZIEŃ
Mężczyzna siedzi przy stole nad szklanką herbaty, wpatrzony w okno.
PRZEBITKA:
1) Mężczyzna kupuje w salonie nowy samochód, na jego twarzy maluje się radość
2) Mężczyzna mknie szosą w swoim nowym pojeździe
3) Mężczyzna tankuje na stacji benzynowej
4) Mężczyzna zjeżdża w przepaść
itp. itd.
2). Dla scen bardziej rozbudowanych, zawierających dialogi, czy jakieś istotne szczegóły stosuje się zazwyczaj retrospekcję, co wygląda (dla powyższego przykładu) tak :
Cytuj:
SCENA 1. WN. MIESZKANIE – DZIEŃ
Mężczyzna siedzi przy stole nad szklanką herbaty, wpatrzony w okno.
SCENA 2. PL. SALON SAMOCHODOWY – DZIEŃ
RETROSPEKCJA.
Mężczyzna stoi przy czerwonym ferrari. Podchodzi do niego sprzedawca.
itp. itd dla każdej sceny z przeszłości.
Przy czym nie musisz w kółko zapisywać, że pokazujemy co jakiś czas twarz zadumanego myśliciela, zwłaszcza jeżeli nie ma to istotnego znaczenia dla przebiegu akcji (ale skoro gość tylko sobie siedzi i myśli - to nie ma
). Taki szczegół zawsze będzie można wprowadzić czy to na etapie scenopisu, czy też na etapie montażu.